Dag 3: Stenen gooien of overgeven? - Reisverslag uit Bukulula, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu Dag 3: Stenen gooien of overgeven? - Reisverslag uit Bukulula, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu

Dag 3: Stenen gooien of overgeven?

Door: Joost Jongeneel

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep

04 Augustus 2018 | Oeganda, Bukulula

Na een nacht vol van vreemde Afrikaanse geluiden, zoals kippen, het snurken van Joost de Jager en Aron en een flinke storm ging de wekker rond 8 uur voor een lekker ontbijtje. Naast brood (het veert niet en zit vol met verzadigde suikers) en het bekende Nederlandse beleg (denk aan hagelslag, uiteraard, chocoladepasta, leverpastei en pindakaas), werd er later ei en crêpes door de huisvrouw langsgebracht.

Na het ontbijt was het de bedoeling om actief te gaan bouwen, maar dit viel letterlijk in het water. Het viel met bakken uit de lucht, waardoor we door de grote stromen water even moesten wachten met de bouw. De wolken waren overgetrokken en hierdoor konden we eindelijk beginnen met het bouwen van de keuken en de toiletten. Deze 2 projecten hebben ook de prioriteit deze 2,5 week. Bij de toiletten moest er een vloer boven de opvang kelder gelegd worden. Bij de keuken moest er voorbereidend werk gedaan worden door middel van de hoop stenen alvast te verplaatsen. Deze waren namelijk precies op de plek van de nieuwe keuken neergelegd.

De vloer bij de toiletten werd dicht gemaakt met planken. De naden tussen de planken werden dichtgestopt met oude cement zakken. Hierna werd hier ijzer werk opgelegd en na de bekisting kon er, na cement mengen op de Ugandandese manier, het gestort worden. Het terrein bij de keuken werd steenvrij gemaakt door slingers van mensen. Eerst was het netjes doorgeven, maar na enige tijd werd de snelheid opgeschroefd door met de stenen te gooien.

Het gevaar op verwonding liep zeer sterk op, maar de snelheid ook. Uiteraard waren we sneller klaar dan de planning! Na het bouwen waren we toe aan enig vertier. Het idee ontstond om gezellig met de kinderen van de school te voetballen. Dit liep uit in een officiële wedstrijd op een waar voetbalveld met 11 tegen 11. Wij als Europees team werden versterkt met 4 Ugandese talenten. Na een onderschatting van de tegenstander en het iets mindere uithoudingsvermogen van het Europese team kwamen we al snel met 1-0 achter. Maar door gefocust te blijven en onze mentale weerbaarheid konden we de achterstand ombuigen tot een knappe 1-2 overwinning.

Dit werd uitbundig gevierd met alle toeschouwers. Het was nu 5 uur, dit betekende dat de schoolkinderen naar huis gingen en er dus tijd was voor ontspanning. Dit werd gebruikt om lekker te douchen met een douchzak. Deze zijn echter wel aan het uitsterven. Scheermesjes en dunne touwtjes zijn erg gevaarlijk.

We hadden weer erg genoten van de patat en brood bij de avond maaltijd, waardoor we goed konden praten tijdens de Bijbelstudie. Na het afsluiten van de Bijbelstudies was er weer tijd om te ontspannen en de blog te schrijven. Morgen is het zaterdag, wat inhoud dat er geen kinderen aanwezig zijn. We hopen dus weer veel te kunnen doen op de bouwplaats. Al met al was dit een geslaagde dag!

De hartelijke groeten uit Bukulula,
Joost Jongeneel

• 04 Augustus 2018 - 08:23

Nel:

Mooi om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan met elkaar en vooral niet met stenen gooien!

• 04 Augustus 2018 - 16:52

Jasper En Marja:

Okay boys, lekker bezig zo te horen. (Regen is zegen, zeggen ze in Israël) Laat de spierballen maar rollen. (Overgooien? wat denk je van een kruiwagen zoeken.;) Spierpijn is na 2 dagen over. Doe ze daar de groeten uit een warm Holland.

Werkgroep

Beste Allemaal, Eindelijk is het zover! De reis is gereserveerd en we zijn klaar om met 17 personen naar Uganda Bukulula te reizen. We gaan dit project in Bukulula steunen samen met de organisatie Livingstone. Met deze blogs hopen we jullie op de hoogte te houden met zowel de voorbereiden en acties als de reis zelf. Blijf vooral ons volgen op Facebook en hier op deze site zodat je op de hoogte blijft van onze acties! Liefs, De Bukulula groep

Actief sinds 30 Aug. 2017