Dag 4: Bob de bouwer t-shirt in all sizes! - Reisverslag uit Bukulula, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu Dag 4: Bob de bouwer t-shirt in all sizes! - Reisverslag uit Bukulula, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu

Dag 4: Bob de bouwer t-shirt in all sizes!

Door: Rhode van der Vlist

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep

04 Augustus 2018 | Oeganda, Bukulula

Vanmorgen werden we om 7:45 aan het ontbijt verwacht. Hierna gingen we eerst onze favoriete taak van de dag doen: corvee. Na de corvee heeft een groot deel van de groep geholpen bij de bouw. Een aantal meiden hebben alle spullen uitgezocht samen met een aantal mensen van het project voor de verschillende doeleinden.

Bij de bouw moest er gegraven worden de fundering. Wegens het chronisch te kort aan materiaal was de helft genoodzaakt om toe te kijken (de Afrikaanse cultuur zit er dus al aardig in). Ondertussen besloot Jan-Willem om een dansles aan de kinderen te geven. Dit was een waar succes. Vervolgens gingen Ewout, Joost de Jager, Jan-Willem, Esther en Rhodé meedoen met een dansles van de kinderen. Alle moves werden in de strijd gegooid. Het bleek dat Joost de Jager flinke losse heupen heeft en dat herhaling de beste leermeester is.

Nadat we de dans tot vier keer toe hadden geoefend, waren wij als Nederlanders aardig rood aangelopen en hadden we het nodige vocht verloren. De kinderen hadden er echter nog lang niet genoeg van, waardoor we nog een hele poos met de kinderen hebben gedanst. Ondertussen was de andere helft van de groep hard bezig met verder graven. Nadat de graafwerkzaamheden klaar waren heeft de groep (met uitzondering van Joost de Jager die jambé aan het spelen was) voor de verandering weer stenen verplaatst.

We worden er zo onderhand goed in. Aangezien deze werkzaamheden behoorlijk vermoeiend waren was iedereen erg blij dat de lunch aanbrak. Na een uitgebreide lunch is een deel van de groep verder gegaan met bouwen en heeft een deel getracht het rode zand en zweet uit hun kleding te wassen. Rond 16 uur zijn we vertrokken richting een huis voor kinderen met een beperking. We werden hier met open armen ontvangen.

Het huis is nog maar een maand geleden opgeleverd en zag er erg mooi uit. De kinderen waren erg enthousiast, even als het hoofd van de school. We hadden verschillende spullen meegebracht naar de school, namelijk zeep, tandpasta, tandenborstels, shirts van de bob de bouwer, ondergoed, brood, suiker en maismeel. De kinderen trokken gelijk de shirts aan en straalde helemaal. We werden heel erg bedankt voor al de spullen die we hadden meegenomen. De kinderen die in het huis wonen maken sieraden. Deze werden ons tentoongesteld en mochten we ook kopen. We hebben hier dan ook zeker gebruikt gemaakt, en een uitgebreid assortiment aan sieraden gekocht.

Bij terugkomst op het project stond het eten al op ons te wachten. Ditmaal kregen we mandazi’s (soort oliebollen zonder krenten) bij het avondeten. Nadat we het eten op hadden hebben we nog wat liederen geoefend die we morgen in de kerkdienst hopen te zingen. Het is maar weer gebleken dat het zangtalent rijkelijk aanwezig is in de groep. Het avondprogramma bestond uit corvee, Bijbelstudie en natuurlijk nog even ontspannen. Al met al was het wederom een geslaagde dag.

Dikke Bukulula,

Rhodé
De Uganda-groep

• 04 Augustus 2018 - 19:36

Marry Terlouw:

Hallo luitjes, leuk om jullie verslagen te lezen. Maar ik schaam me een beetje voor Joost de J.
    (familie van me) Is hij nu meegegaan om te dansen, zingen en spelen?????
    Kom op Joost, hup aan de bouw.

Allemaal een goede zondag toegewenst, Marry.

• 04 Augustus 2018 - 19:55

Melvin En Ester Uittenbogaard:

Heel leuk om alle verslagen te lezen en om zo een beetje over jullie schouders mee te kijken naar alles wat jullie zien, horen en doen in Uganda! Een goede zondag toegewenst vanuit een zonnig en warm Groot Ammers!

• 11 Augustus 2018 - 08:51

Hans Brouwer:

Super gaaf dat daar nu een nieuw gebouw is. Wij zijn daar geweest toen ze nog in de oude hokjes leeften. Deze goede vriuw die zelf niet kan lopen maar toch voor zoveel beperkte kinderen zorgt verdiende dit. Haaf om te horen dat haar huis nu stukken beter is!

Werkgroep

Beste Allemaal, Eindelijk is het zover! De reis is gereserveerd en we zijn klaar om met 17 personen naar Uganda Bukulula te reizen. We gaan dit project in Bukulula steunen samen met de organisatie Livingstone. Met deze blogs hopen we jullie op de hoogte te houden met zowel de voorbereiden en acties als de reis zelf. Blijf vooral ons volgen op Facebook en hier op deze site zodat je op de hoogte blijft van onze acties! Liefs, De Bukulula groep

Actief sinds 30 Aug. 2017