Dag 8: Beloning met oerhollandse friet & zure mayo - Reisverslag uit Bukulula, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu Dag 8: Beloning met oerhollandse friet & zure mayo - Reisverslag uit Bukulula, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu

Dag 8: Beloning met oerhollandse friet & zure mayo

Door: Marilène van der Ree

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep

08 Augustus 2018 | Oeganda, Bukulula

Vandaag begon zoals gewoonlijk met het ontbijt. Ook vanochtend stond er weer chapatie op het menu. Na hierbij heerlijk wit brood (een tikkeltje droog, maar wel voedzaam) weg te hebben gewerkt, was het tijd om ons naar de bouwplaats te begeven.

Aangesterkt en al konden we ons wagen aan de muur die om het nieuwe stukje land heen komt te staan. Dit is dus het stukje land dat wij voor de school hebben gekocht. Uiteindelijk moet dit stukje land een speelplaats voor de kinderen worden. Uiteraard stond er voor een deel van de groep weer een heel leuke klus op het programma. Iets wat we nog niet eerder hebben gedaan in de tijd dat we hier waren, namelijk… stenen gooien. Jaja, dat was een verrassing. Inmiddels zijn wij hier als groep, en vooral de mannen, pro in geworden. Er worden zelfs kunstjes gedaan tijdens het gooien van de stenen.

Voor een ander deel van de groep was het tijd om weer een lokaal te gaan schilderen. Uiteraard ging dit weer geheel op de Afrikaanse manier. Heel de vloer van het lokaal zit onder de witte, blauwe, zwarte en inmiddels ook zilveren verfspetters. Naast dat de vloer van het lokaal inmiddels bont gekleurd is, ziet het lokaal er weer goed uit!

Tijdens het bouwen/schilderen was er uiteraard ook even tijd voor de mannen om zich lekker uit te leven. Zo werd er gegooid met flesjes en water en werd er gesprongen en gestapeld op Aron. Daar had hij daarna toch wel een beetje last van…

Na al deze inspanningen konden we heerlijk douchen, een wasje doen en relaxen. We hebben aardig wat slaapkoppen en boekenwurmen in onze groep zitten. Zo zat nagenoeg iedereen te lezen en lagen er zeker een stuk of 3 à 4 mensen te slapen (denk aan Ewout, Geerke, Maurits en Marit). Verder werd er ook genoten van de zon en de spelletjes die met elkaar gedaan werden.

En toen was etenstijd aangebroken… Ondanks dat we afspreken met de keuken wat we gaan eten, is het soms nog een verrassing wat we voorgeschoteld krijgen. Vanavond kregen we dan eindelijk de bestelde ‘frietjes’. Hier werd erg naar verlangd door alle groepsleden. De pan werd dan ook met een groot gejuich onthaald. Uiteraard werd hier de beroemde mayonaise bij gegeten. Het was een waar feestmaal! De maaltijd eindigde met een heuse ‘watermeloen-eetwedstrijd’ tussen Daan en Jan-Willem. Het is echter nog steeds onduidelijk wie precies gewonnen heeft…

's Avonds werd de les van de kinderen die vast op school verblijven, en er dus ook slapen, onderbroken door een aantal uit onze groep. Niemand begreep de sommen die er gemaakt werden, en daarom besloot men maar over te gaan op zingen. Dit liep uit tot een heel zing- en dansfestijn. En groot feest voor de kinderen. Er kwamen oerhollandse liedjes terug... van het Ammerse volkslied tot klinderliedjes en André Hazes tot aan Achtung Hossa. Zeer gevarieerd dus.

Al met al hadden we een lekker rustige dag. En omdat bijna iedereen vandaag wel heeft kunnen douchen, duiken we fris en al ons bedje in. Dat is toch wel erg lekker na een dagje stofhappen!

Liefs en dikke bukulula namens de groep,

Marilène

• 09 Augustus 2018 - 12:46

Kees En Marjan Jongeneel:

Hoi luitjes,

Wat mooi dat jullie je verhalen en belevingen willen delen.
    Inspanning en ontspanning.

Kracht,wijsheid en Gods zegen in alles voor jullie en de mensen die jullie daar ontmoeten!

Hartelijke en meelevende groet,
    Kees en Marjan Jongeneel

• 09 Augustus 2018 - 22:00

Oma Van Der Ree:

Hallo allemaal.

Wat geweldig dat jullie iedere dag een verslag schrijven'.
    Geweldig dat jullie dat met elkaar doen allemaal.
    En dan die lieve koppies van die kinderen daar geniet ik van, zelf ben ik in Burkino Faso geweest
    bij sponsor kinderen van Woord en Daad, om nooit meer te vergeten.

Veel werkplezier en natuurlijk ook ontspanning toegewenst.
    Vertrouw dat jullie werk gezegend wordt.
    Een warme groet van Oma van der Ree.

• 10 Augustus 2018 - 10:33

Riet Van Der Neut:

Hallo allemaal,
    Leuk dat jullie iedere dag wat schrijven
    over jullie belevenissen.
    En fijn dat het goed gaat met jullie
    .en zeker als Joost voor de mayonaise gaat zorgen.
    Allen groeten van Opa en Oma
    van der Neut
    uit Kockengen

Werkgroep

Beste Allemaal, Eindelijk is het zover! De reis is gereserveerd en we zijn klaar om met 17 personen naar Uganda Bukulula te reizen. We gaan dit project in Bukulula steunen samen met de organisatie Livingstone. Met deze blogs hopen we jullie op de hoogte te houden met zowel de voorbereiden en acties als de reis zelf. Blijf vooral ons volgen op Facebook en hier op deze site zodat je op de hoogte blijft van onze acties! Liefs, De Bukulula groep

Actief sinds 30 Aug. 2017