Dag 15: Stuiterend naar Queen Elizabeth - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu Dag 15: Stuiterend naar Queen Elizabeth - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Werkgroep Uganda - WaarBenJij.nu

Dag 15: Stuiterend naar Queen Elizabeth

Door: Maurits van Wezel

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep

16 Augustus 2018 | Oeganda, Mbarara

Het was ook deze nacht weer een vredige nacht in Bukulula, het rustgevende junglegeluid liep ons alle rustig slapen en werd slechts nu en dan verstoord door een chauffeur die zijn LKW door de Oegandese heuvels manoeuvreerde. Voor het huis stond een vriendelijke ex-militair over ons te waken en de verdere inwoners sliepen rustig.

Plots werd deze serene rust verstoord door ene A.A. Bloemendal die zich in zijn slaap omdraaide, een diepe zucht sloeg en ons vervolgens er al slapend van probeerde te overtuigen dat zijn bed toch echt een halve meter lager was dan dat van alle andere groepsgenoten.
Dit voorval zorgde er echter wel voor dat we allemaal ruim op tijd wakker werden en zo zaten we stipt 20 minuten te laat in de tourbus. Op weg naar Queen Elizabeth National Park!

In de bus probeerde vrijwel iedereen zijn welverdiende en hardnodige nachtrust voort te zetten, maar door de combinatie van een Oegandese minister van infrastructuur die dolblij wordt van het aanleggen van levensgevaarlijke bergen in de weg die veiligheidsdrempels moeten voorstellen en een buschauffeur die zo goed uitgerust was dat hij deze hindernissen meermaals even over het hoofd zag, werd iedereen al stuiterend wakker gehouden zodat we konden blijven genieten van het idyllische landschap.

Na ± 3 uur rijden arriveerde we op de eerste stop van onze toch, dit was een hotel op driekwart van de route waar we ons ontbijt konden nuttigen.
De 3 uur lange hobbelige rit had het meeste gevraagd van de darmen van Ewout en Joost de J. dus de bus stond nog niet stil of ze sprinten de wagen al uit om snel een potje te ‘dirken’.

Er lag nog 2 uur sturen voor de boeg na het ontbijt en al snel opende de bergen zich en maakte plaats voor een uitgestrekte savanne met ontelbaar veel boompjes die vanuit de bergen net kleine donkergroene pluisjes op een prachtig groen tapijt leken.
Een kleine stukje verder konden we de vrijkaarten krijgen voor het echte natuurgebied waar de dieren leefde. Gelijk toen we de poort doorreden werden we al vriendelijk verwelkomt door de eerste paar olifanten. Dit maakte zoveel indruk op Esther en Marilène dat ze er spontaan van in slaap vielen.

De op leeftijd gekomen Toyota motor trok ons langzaam doch zeker door de onverharde zandwegen en bracht ons bij een uitkijkpunt boven aan een heuvel waar we een adembenemend uitzicht hadden over de rivier die de twee grote meren Edward en George met elkaar verbond. Hier konden we ons eindelijk weer is te goed doen aan een lekker koud biertje met een pizza of burger, en dat smaakte toch wel uitmuntend goed!.

Beneden aan deze heuvel lagen een aantal boten waarmee we langs de oevers van de rivier voeren en onder andere olifanten, gorilla’s, buffels, krokodillen, nijlpaarden en nog vele andere prachtige dieren. Mooi om weer even stil gezet te worden door hoe prachtig de ons geschonken schepping zich hier ook weer was.

De boot werd verwisseld door de bus en we reden richting het hotel van deze nacht. Hier kragen we allemaal een mooie kamer.. tenminste 5 mensen verdeeld over 2 kamers troffen het minder goed. Die lagen in een oud gebouw hutje mutje op elkaar. Eén van die mensen was gelukkig Jan, die er persoonlijk voor zorgde dat de laatste 5 mensen een upgrade kregen naar een luxe eenpersoonskamer met tweepersoons bed.

Janne en Geeres ging zich gelijk lekker insoppen en kwamen net toen ze lekker vol in de kokosshamppoo stonden erachter dat er eigenlijk helemaal geen water uit die mooie leidingen kwam. tja... dan baal je.

Het werd een complete avond toen we onze oude vertrouwde Hollandse muziek aan konden sluiten op het geluidsysteem van de buitenplaats, en hier heerlijk konden genieten van een lekker biertje gebrouwen uit de bron van de Nijl.

Vandaag dus weer een zeer gezegende dag gehad waarin iedereen (gelukkig allemaal weer in redelijke gezondheid) heerlijk heeft kunnen genieten van de ‘Parel van Afrika’.
Morgen staat op de planning om leeuwen te schieten (met onze camera tenminste….).

Vanuit dit prachtige land namens de Uganda groep een hele dikke Bukulula en de groeten van de feestcomissie!.

Dikke Bukulula,
Maurits

• 17 Augustus 2018 - 08:24

Judith Kruit - Livingstone:

Geniet van jullie laatste dag in Oeganda en ... Slaap lekker morgen bij jullie terugreis!

Werkgroep

Beste Allemaal, Eindelijk is het zover! De reis is gereserveerd en we zijn klaar om met 17 personen naar Uganda Bukulula te reizen. We gaan dit project in Bukulula steunen samen met de organisatie Livingstone. Met deze blogs hopen we jullie op de hoogte te houden met zowel de voorbereiden en acties als de reis zelf. Blijf vooral ons volgen op Facebook en hier op deze site zodat je op de hoogte blijft van onze acties! Liefs, De Bukulula groep

Actief sinds 30 Aug. 2017